A broadcasting history of Malaysia

Progress and shifts

Roslina Abdul Latif, Wan Amizah Wan Mahmud, Ali Salman

Research output: Contribution to journalArticle

5 Citations (Scopus)

Abstract

This paper aims to delve into the history of broadcasting in Malaysia since the 1980s. We will go down memory lane and see the inception of the first private television station in the country - Sistem Television Malaysia Berhad (STMB) or better known as TV3 which received its licensed in 1983. This paper also looks at the question of ownership as there are strong political and economic ties between the government and the media. While privatization is a goal in the business sector, a free press without government restrictions is not. The government controls the presses and the publishing enterprises throughout Malaysia. Privatization of this television station was one of the initial efforts to transfer media ownership from the government to the private sector. That was in the initial stages of development. Now TV3 sits under Media Prima Berhad, a company listed on the Main Board of Bursa Malaysia and is Malaysia's leading integrated media investment group. It currently owns 100 per cent equity interest in TV3, 8TV, NTV7 and TV9. In addition, Media Prima now owns more than 96.85 per cent equity interest in The New Straits Times Press (Malaysia) (NSTP) Berhad, one of Malaysia's largest publisher which publishes three national newspapers; the New Straits Times, BeritaHarian and Harian Metro. It also owns three radio networks, Fly FM, Hot FM and One FM. This paper also looks at Malaysia's first cable network popularly known as ASTRO. ASTRO is the brand name of the Malaysian direct broadcast satellite pay television service. It transmits digital satellite television and radio to households in Malaysia and Brunei. Astro is an acronym for All-Asian Satellite Television and Radio Operator. Astro is owned and operated by MEASAT Broadcast Network Systems, a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks. The other entity under study is Radio Televisyen Malaysia or better known as RTM, a government owned television network.

Original languageEnglish
Pages (from-to)50-57
Number of pages8
JournalAsian Social Science
Volume9
Issue number6
DOIs
Publication statusPublished - 28 Apr 2013

Fingerprint

broadcasting
Malaysia
history
television
radio
broadcast
privatization
private television station
equity
Broadcasting
History
Brunei
brand name
government control
broadcaster
private sector
newspaper
Government

Keywords

  • Astro all asia networks (Astro)
  • Broadcasting
  • History
  • Radio television malaysia (RTM)
  • Sistem television malaysia berhad (TV3)

ASJC Scopus subject areas

  • Social Sciences(all)
  • Arts and Humanities(all)
  • Economics, Econometrics and Finance(all)

Cite this

A broadcasting history of Malaysia : Progress and shifts. / Abdul Latif, Roslina; Wan Mahmud, Wan Amizah; Salman, Ali.

In: Asian Social Science, Vol. 9, No. 6, 28.04.2013, p. 50-57.

Research output: Contribution to journalArticle

@article{74330b5255a84afdaa69cd841a3de9f8,
title = "A broadcasting history of Malaysia: Progress and shifts",
abstract = "This paper aims to delve into the history of broadcasting in Malaysia since the 1980s. We will go down memory lane and see the inception of the first private television station in the country - Sistem Television Malaysia Berhad (STMB) or better known as TV3 which received its licensed in 1983. This paper also looks at the question of ownership as there are strong political and economic ties between the government and the media. While privatization is a goal in the business sector, a free press without government restrictions is not. The government controls the presses and the publishing enterprises throughout Malaysia. Privatization of this television station was one of the initial efforts to transfer media ownership from the government to the private sector. That was in the initial stages of development. Now TV3 sits under Media Prima Berhad, a company listed on the Main Board of Bursa Malaysia and is Malaysia's leading integrated media investment group. It currently owns 100 per cent equity interest in TV3, 8TV, NTV7 and TV9. In addition, Media Prima now owns more than 96.85 per cent equity interest in The New Straits Times Press (Malaysia) (NSTP) Berhad, one of Malaysia's largest publisher which publishes three national newspapers; the New Straits Times, BeritaHarian and Harian Metro. It also owns three radio networks, Fly FM, Hot FM and One FM. This paper also looks at Malaysia's first cable network popularly known as ASTRO. ASTRO is the brand name of the Malaysian direct broadcast satellite pay television service. It transmits digital satellite television and radio to households in Malaysia and Brunei. Astro is an acronym for All-Asian Satellite Television and Radio Operator. Astro is owned and operated by MEASAT Broadcast Network Systems, a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks. The other entity under study is Radio Televisyen Malaysia or better known as RTM, a government owned television network.",
keywords = "Astro all asia networks (Astro), Broadcasting, History, Radio television malaysia (RTM), Sistem television malaysia berhad (TV3)",
author = "{Abdul Latif}, Roslina and {Wan Mahmud}, {Wan Amizah} and Ali Salman",
year = "2013",
month = "4",
day = "28",
doi = "10.5539/ass.v9n6p50",
language = "English",
volume = "9",
pages = "50--57",
journal = "Asian Social Science",
issn = "1911-2017",
publisher = "Canadian Center of Science and Education",
number = "6",

}

TY - JOUR

T1 - A broadcasting history of Malaysia

T2 - Progress and shifts

AU - Abdul Latif, Roslina

AU - Wan Mahmud, Wan Amizah

AU - Salman, Ali

PY - 2013/4/28

Y1 - 2013/4/28

N2 - This paper aims to delve into the history of broadcasting in Malaysia since the 1980s. We will go down memory lane and see the inception of the first private television station in the country - Sistem Television Malaysia Berhad (STMB) or better known as TV3 which received its licensed in 1983. This paper also looks at the question of ownership as there are strong political and economic ties between the government and the media. While privatization is a goal in the business sector, a free press without government restrictions is not. The government controls the presses and the publishing enterprises throughout Malaysia. Privatization of this television station was one of the initial efforts to transfer media ownership from the government to the private sector. That was in the initial stages of development. Now TV3 sits under Media Prima Berhad, a company listed on the Main Board of Bursa Malaysia and is Malaysia's leading integrated media investment group. It currently owns 100 per cent equity interest in TV3, 8TV, NTV7 and TV9. In addition, Media Prima now owns more than 96.85 per cent equity interest in The New Straits Times Press (Malaysia) (NSTP) Berhad, one of Malaysia's largest publisher which publishes three national newspapers; the New Straits Times, BeritaHarian and Harian Metro. It also owns three radio networks, Fly FM, Hot FM and One FM. This paper also looks at Malaysia's first cable network popularly known as ASTRO. ASTRO is the brand name of the Malaysian direct broadcast satellite pay television service. It transmits digital satellite television and radio to households in Malaysia and Brunei. Astro is an acronym for All-Asian Satellite Television and Radio Operator. Astro is owned and operated by MEASAT Broadcast Network Systems, a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks. The other entity under study is Radio Televisyen Malaysia or better known as RTM, a government owned television network.

AB - This paper aims to delve into the history of broadcasting in Malaysia since the 1980s. We will go down memory lane and see the inception of the first private television station in the country - Sistem Television Malaysia Berhad (STMB) or better known as TV3 which received its licensed in 1983. This paper also looks at the question of ownership as there are strong political and economic ties between the government and the media. While privatization is a goal in the business sector, a free press without government restrictions is not. The government controls the presses and the publishing enterprises throughout Malaysia. Privatization of this television station was one of the initial efforts to transfer media ownership from the government to the private sector. That was in the initial stages of development. Now TV3 sits under Media Prima Berhad, a company listed on the Main Board of Bursa Malaysia and is Malaysia's leading integrated media investment group. It currently owns 100 per cent equity interest in TV3, 8TV, NTV7 and TV9. In addition, Media Prima now owns more than 96.85 per cent equity interest in The New Straits Times Press (Malaysia) (NSTP) Berhad, one of Malaysia's largest publisher which publishes three national newspapers; the New Straits Times, BeritaHarian and Harian Metro. It also owns three radio networks, Fly FM, Hot FM and One FM. This paper also looks at Malaysia's first cable network popularly known as ASTRO. ASTRO is the brand name of the Malaysian direct broadcast satellite pay television service. It transmits digital satellite television and radio to households in Malaysia and Brunei. Astro is an acronym for All-Asian Satellite Television and Radio Operator. Astro is owned and operated by MEASAT Broadcast Network Systems, a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks. The other entity under study is Radio Televisyen Malaysia or better known as RTM, a government owned television network.

KW - Astro all asia networks (Astro)

KW - Broadcasting

KW - History

KW - Radio television malaysia (RTM)

KW - Sistem television malaysia berhad (TV3)

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=84876968428&partnerID=8YFLogxK

UR - http://www.scopus.com/inward/citedby.url?scp=84876968428&partnerID=8YFLogxK

U2 - 10.5539/ass.v9n6p50

DO - 10.5539/ass.v9n6p50

M3 - Article

VL - 9

SP - 50

EP - 57

JO - Asian Social Science

JF - Asian Social Science

SN - 1911-2017

IS - 6

ER -